Takbeer in Two Eids! - Takbeer of Eid Al-ADhaa!
bismillah ir rahman ir raheem
asalamualikum wa rahma tullahi wabaraka tuhu!
i really wanted to share this fatwa with everyone because i do believe we have left off this sunnah very much! the fatwa is in Arabic and i cannot translate for you in the best way so i will just share with you main points in my own words.
-------------------------------------------------------------------------------------
قبل عيد الأضحى يكبر الناس ويهللون بصوت مرتفع في المساجد، فهل هذا جائز؟
هذا السنة، ليلة العيد عيد الفطر القابلة إن شاء الله في ليلة الأحد، نحن الآن في ليلة السبت ثلاثين رمضان، في ليلة العيد السنة فيها التكبير، مع الصباح إلى انتهاء الخطبة، لقوله جل وعلا: وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ فالسنة التكبير ليلة عيد الفطر في الليل وفي الصباح وعند اجتماعهم في المسجد حتى ينتهي الإمام من الخطبة كله تكبير سنة، وهكذا في عيد الأضحى السنة التكبير في الأيام العشر من دخول الشهر، من أول ليلة من شهر ذي الحجة على ليلة العيد على يوم العيد على يوم التشريق ثلاثة عشر يوماً كلها تكبير في شهر ذي الحجة، من أول الشهر إلى غروب الشمس من اليوم الثالث عشر كله تكبير، لكن في يوم عرفة وما بعده يكون تكبير مقيد ومطلق، يكبر تكبيراً مقيداً بعد الصلوات الخمس، ويكبر في بقية الأوقات، المسلم والمسلمة الرجل والمرأة بعد صلاة الفجر من يوم عرفة ويوم العيد وأيام التشريق تكبير أدبار الصلوات وفي بقية الزمان، يعني بقية النهار والليل، في منى وفي غير منى في المدن والقرى في الصحاري والسفر، السنة التكبير للمسلمين رجالاً ونساءً، وكان منهم ابن عمر وأبو هريرة -رضي الله عنهما- يخرجان أيام العشر إلى الأسواق يكبران ويكبر الناس لتكبيرهما، ويقول النبي - صلى الله عليه وسلم -: (ما من أيام أعظم عند الله العمل فيهن من هذه الأيام العشر، فأكثروا فيهن من التهليل والتحميد والتكبير) وبهذا يعلم أن التكبير مشروع في العيدين، في ليلة عيد الفطر؟؟؟؟؟؟ وفي صباح يوم عيد الفطر إلى أن يفرغ الإمام من الخطبة، وفي شهر ذي الحجة من أول الشهر إلى غروب الشمس من اليوم الثالث عشر، كله تكبير، لكن في الخمسة الأيام التي هي التاسع والعاشر والحادي عشر، والثاني عشر والثالث عشر من شهر ذي الحجة يجتمع فيها التكبيران المطلق والمقيد وفق الله الجميع.
source: http://www.ibnbaz.org.sa/mat/16486
-----------------------------------------------------------------------
Someone asked that in eid al-adha the people make tabkeer and praise in loud voice in masajid, is it permissible?
Shaykh Responded by saying: this is sunnah. [then shaykh told about Takbeer of Eid al-fitr] accordingly, in Eid-Adha takbeer is sunnah in the first 10 days from the entrance of the month, from the first night of month of Dhul-Hijjah to night of the eid to day of the eid to day of the Tashreek, 13 days all of it takbeer in the month of the Dhul-Hijjah, the the first of the month to the sunset of 13th day, all of it takbeer, but in the day of Arafah and what is after it consists of limited and general takbeer, make limited takbeer after the five salawat and make takbeer for rest of the time, the muslim and muslimah, men and women after salat al-fajr from day of Arafah and day of Eid and days of the Tashreek at the end of salawat and rest of the period, meaning the rest of the day and night.
--------------------------------------------------------------
this is what i wanted to share! i only translated the blue color parts of the arabic text!
if you find mistakes, please let me know! i am certainly a beginner trying to learn by reading!
may allah guide us to what is good and pleases Him,
was-salamualikum wa rahma tullahi wabaraka tuhu!
asalamualikum wa rahma tullahi wabaraka tuhu!
i really wanted to share this fatwa with everyone because i do believe we have left off this sunnah very much! the fatwa is in Arabic and i cannot translate for you in the best way so i will just share with you main points in my own words.
-------------------------------------------------------------------------------------
قبل عيد الأضحى يكبر الناس ويهللون بصوت مرتفع في المساجد، فهل هذا جائز؟
هذا السنة، ليلة العيد عيد الفطر القابلة إن شاء الله في ليلة الأحد، نحن الآن في ليلة السبت ثلاثين رمضان، في ليلة العيد السنة فيها التكبير، مع الصباح إلى انتهاء الخطبة، لقوله جل وعلا: وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ فالسنة التكبير ليلة عيد الفطر في الليل وفي الصباح وعند اجتماعهم في المسجد حتى ينتهي الإمام من الخطبة كله تكبير سنة، وهكذا في عيد الأضحى السنة التكبير في الأيام العشر من دخول الشهر، من أول ليلة من شهر ذي الحجة على ليلة العيد على يوم العيد على يوم التشريق ثلاثة عشر يوماً كلها تكبير في شهر ذي الحجة، من أول الشهر إلى غروب الشمس من اليوم الثالث عشر كله تكبير، لكن في يوم عرفة وما بعده يكون تكبير مقيد ومطلق، يكبر تكبيراً مقيداً بعد الصلوات الخمس، ويكبر في بقية الأوقات، المسلم والمسلمة الرجل والمرأة بعد صلاة الفجر من يوم عرفة ويوم العيد وأيام التشريق تكبير أدبار الصلوات وفي بقية الزمان، يعني بقية النهار والليل، في منى وفي غير منى في المدن والقرى في الصحاري والسفر، السنة التكبير للمسلمين رجالاً ونساءً، وكان منهم ابن عمر وأبو هريرة -رضي الله عنهما- يخرجان أيام العشر إلى الأسواق يكبران ويكبر الناس لتكبيرهما، ويقول النبي - صلى الله عليه وسلم -: (ما من أيام أعظم عند الله العمل فيهن من هذه الأيام العشر، فأكثروا فيهن من التهليل والتحميد والتكبير) وبهذا يعلم أن التكبير مشروع في العيدين، في ليلة عيد الفطر؟؟؟؟؟؟ وفي صباح يوم عيد الفطر إلى أن يفرغ الإمام من الخطبة، وفي شهر ذي الحجة من أول الشهر إلى غروب الشمس من اليوم الثالث عشر، كله تكبير، لكن في الخمسة الأيام التي هي التاسع والعاشر والحادي عشر، والثاني عشر والثالث عشر من شهر ذي الحجة يجتمع فيها التكبيران المطلق والمقيد وفق الله الجميع.
source: http://www.ibnbaz.org.sa/mat/16486
-----------------------------------------------------------------------
Someone asked that in eid al-adha the people make tabkeer and praise in loud voice in masajid, is it permissible?
Shaykh Responded by saying: this is sunnah. [then shaykh told about Takbeer of Eid al-fitr] accordingly, in Eid-Adha takbeer is sunnah in the first 10 days from the entrance of the month, from the first night of month of Dhul-Hijjah to night of the eid to day of the eid to day of the Tashreek, 13 days all of it takbeer in the month of the Dhul-Hijjah, the the first of the month to the sunset of 13th day, all of it takbeer, but in the day of Arafah and what is after it consists of limited and general takbeer, make limited takbeer after the five salawat and make takbeer for rest of the time, the muslim and muslimah, men and women after salat al-fajr from day of Arafah and day of Eid and days of the Tashreek at the end of salawat and rest of the period, meaning the rest of the day and night.
--------------------------------------------------------------
this is what i wanted to share! i only translated the blue color parts of the arabic text!
if you find mistakes, please let me know! i am certainly a beginner trying to learn by reading!
may allah guide us to what is good and pleases Him,
was-salamualikum wa rahma tullahi wabaraka tuhu!
Re: Takbeer in Two Eids! - Takbeer of Eid Al-ADhaa!
حكم التكبير في العيد
أخونا يسأل عن التكبير في يوم العيد، يقول: هل هو سنة أم بدعة؛ لأني ألاحظ أنه اختفى في كثير من المناسبات؟
التكبير في أيام العيد سنة، يوم عيد الفطر، ليلة العيد وصباح العيد حتى تنتهي الخطبة، هذا في عيد الفطر، يستحب التكبير ليلة العيد وصباح العيد إلى انتهاء الخطبة من الإمام والمأموم وغيرهم، أما في عيد النحر فيستحب التكبير من أول شهر ذي الحجة، من أول شهر الحجة إلى نهاية اليوم الثالث عشر، ثلاثة عشر يوماً، كلها محل تكبير، من أول يوم إلى نهاية اليوم التاسع العشر، إلى غروب الشمس، كله تكبير، وفيه يوم عرفة وما بعده يجتمع فيه التكبير المطلق والمقيد، التكبير المطلق في جميع الأوقات في يوم عرفة وما بعده، والمقيد عقب الصلوات الخمس، يكبر بعدها.
http://www.ibnbaz.org.sa/mat/16492
Question: our brother asked about the takbeer in the day of the Eid, he says, is it sunnah or bid'ah? because i have observed that it is no longer practised in many occation?
Answer: The takbeer in the days of Eid is sunnah, day of Eid al-Fitr, night of Eid and morning of Eid until finishing of the khutbah, this is in Eid al-Fitr, it is desirable [to make] the takbeer night of the Eid, and the morning of Eid to the finishing of the khutbah from the imam and the followers of the imam and those other than them.
As for Eid of the scarifice [Eid al-Nahar], then it is desireable [to make] the takbeer from first of month of Dhu-Hijjah, from beginning of month of al-Hijjah to the finishing of the 13th day, 13 days. All of them - all these days are legislated for takbeer, from first day to the finishing of the 9th day to the setting of the sun, all of it [for making] takbeer.
and in it including the day of arafah and what is after it, gathered in them the general takbeer and limited takbeer, the general takbeer in all times in the day of arafah and what is after it, and the limited follow [at the end of] the five salawat, takbeer after them.
------------------------------------------------------------------------
**this translation was read by H. Yahya, she just added a word i didn't know and said translation is good but if anyone sees any mistakes, please let me know! [Some correction made by Hasna Jariban, may allah reward her for her kindness]
Re: Takbeer in Two Eids! - Takbeer of Eid Al-ADhaa!
Fatwa no. 10777
Q: I hear some people reciting Takbir (saying: "Allahu Akbar [Allah is the Greatest]") after each Salah (Prayer) during the Days of Tashriq (11th, 12th and 13th of Dhul-Hijjah) until the ‘Asr (Afternoon) Prayer of the third day. Is this correct or not?
A: It is prescribed to recite an unrestricted [in terms of time. Ed] or a restricted Takbir during ‘Eid-ul-Adha (the Festival of the Sacrifice). The unrestricted Takbir can be recited at any time from the beginning of Dhul-Hijjah until the last Day of Tashriq. The restricted Takbir should be recited after the Obligatory Daily Prayers starting from the Fajr (Dawn) Prayer of the Day of ‘Arafah until the ‘Asr Prayer on the last Day of Tashriq. The evidence for the permissibility of doing this is the Ijma‘ (consensus of scholars) and the practice of the Sahabah (Companions of the Prophet, may Allah be pleased with them).
May Allah grant us success! May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions!
Permanent Committee for Scholarly Research and Ifta’
Q: I hear some people reciting Takbir (saying: "Allahu Akbar [Allah is the Greatest]") after each Salah (Prayer) during the Days of Tashriq (11th, 12th and 13th of Dhul-Hijjah) until the ‘Asr (Afternoon) Prayer of the third day. Is this correct or not?
A: It is prescribed to recite an unrestricted [in terms of time. Ed] or a restricted Takbir during ‘Eid-ul-Adha (the Festival of the Sacrifice). The unrestricted Takbir can be recited at any time from the beginning of Dhul-Hijjah until the last Day of Tashriq. The restricted Takbir should be recited after the Obligatory Daily Prayers starting from the Fajr (Dawn) Prayer of the Day of ‘Arafah until the ‘Asr Prayer on the last Day of Tashriq. The evidence for the permissibility of doing this is the Ijma‘ (consensus of scholars) and the practice of the Sahabah (Companions of the Prophet, may Allah be pleased with them).
May Allah grant us success! May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions!
Member | Committee Deputy Chairman | The Chairman |
`Abdullah ibn Ghudayyan | `Abdul-Razzaq `Afify | `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah ibn Baz |
No comments:
Post a Comment